ViNotion’s vision (blog):
“Big Brother is watching collecting data about you!”

Er worden steeds meer slimme apparaten verkocht die jij in je huis installeert of zelfs dag en nacht met je meesleept. Heb je er ooit over nagedacht hoeveel je van je privéleven aan derde partijen weggeeft en weet je wat er met die data gebeurt?

Dit jaar doorbreken we de grens van 10 miljard actieve IoT-apparaten, en 1 miljard bewakingscamera’s in openbare ruimtes (waarvan de helft in China). Dat beelden van bewakingscamera’s worden geanalyseerd is je wellicht bekend, maar weet je ook dat “slimme” IoT apparaten veel informatie over jou en je familie doorsturen naar de cloud? Je geeft veel meer informatie over jezelf prijs dan je meestal door hebt. Robotstofzuigers maken een kaart van je huis om te navigeren en sturen deze vervolgens continu door naar (meestal) China. Slimme lampen weten precies wanneer jij thuis bent of wanneer je je binnen het bereik van je WiFi-netwerk bevindt. Maar let op, heel vaak geef je zelf bewust je persoonlijke details weg voor een paar euro korting. Denk aan een bonuskaart van je supermarkt.

auteur:
Rob Wijnhoven

Rob Wijnhoven (1979) is CTO at ViNotion, specialized in intelligent image analysis. He is responsible for the technology in the company’s products and solutions. He obtained his Master’s degree in Electrical Engineering and performed his PhD research on object recognition at Eindhoven University of Technology. Rob regularly lectures on the application of artificial intelligence for the interpretation of traffic scenes with pedestrians, bicyclists and motorized traffic. He has (co)authored dozens of scientific publications and enjoys collaboration with academic researchers.

Analyse van data

Middels kunstmatige intelligentie kunnen bedrijven als Apple, Amazon, Facebook en Google verzamelde data analyseren. Denk hierbij aan audio-, beeld- en videofragmenten, maar ook het herkennen van vriendenkringen met berichtendiensten zoals WhatsApp en TikTok. Om te zorgen dat bedrijven zorgvuldig omgaan met al deze persoonsgegevens, en deze ook maar beperkt verzamelen en opslaan, heeft Europa sinds 2018 de GDPR (in Nederland: AVG) regelgeving geïntroduceerd. Ondanks dat deze wetgeving het gebruik van persoonsgegevens aan banden legt, is het detecteren van misbruik vaak alleen mogelijk door klokkenluiders. In de afgelopen twee jaar is er in Europa al voor zo’n 550 miljoen euro aan boetes uitgedeeld, bijvoorbeeld recent 120 miljoen euro voor Google. Daarnaast wordt door overheden ook steeds vaker het gebruik van gezichtsherkenning expliciet verboden om misbruik te voorkomen, zoals nu al in Californië en Portland het geval is.

Analyse bij ViNotion

In tegenstelling tot deze bedrijven is ViNotion niet geïnteresseerd in persoonsgegevens. Dankzij het privacy-by-design ontwerp kunnen onze slimmer verkeersanalyse systemen ook niet misbruikt worden om uw gegevens te achterhalen. Onze slimme camera’s met kunstmatige intelligentie maken enkel onderscheid tussen voetgangers, fietsers en voertuigen. Elke verkeersdeelnemer wordt gezien als “een” persoon of “een” voertuig. Analyse data is nooit herleidbaar naar unieke personen; er is dus geen identificatie mogelijk. Daarnaast worden er geen beelden opgeslagen en geen gezichtsherkenning en audio-analyse toegepast. Als bedrijf voldoen we aan de ISO 27001 certificering voor databeveiliging. Bij ViNotion staat privacy en veiligheid hoog in het vaandel. De meetgegevens uit onze systemen worden enkel gebruikt om verkeersonderzoeken uit te voeren en real-time verkeersregelinstallaties aan te sturen, zodat u veilig aankomt op uw bestemming en niet onnodig hoeft te wachten voor rode verkeerslichten.